یزدفردا: معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ضمن بیان این‌که فروش کتاب در استان یزد دچار افول شده، به شرح اقدامات اداره ارشاد استان در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی پرداخت.معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ضمن بیان این‌که فروش کتاب در استان یزد دچار افول شده، به شرح اقدامات اداره ارشاد استان در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی پرداخت.

به گزارش یزدفردا: «حسین دشتی» ضمن اشاره به این‌که فروش کتاب نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است، گفت: متاسفانه فروش کتاب در استان یزد نسبت به سایر استان‌ها نیز کاهش ۳۰ درصدی داشته است.

وی با بیان این‌ که بیش از ۷۰ کتاب فروشی در استان فعالیت دارند، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۳۱ کتاب در استان به چاپ رسیده که این تعداد در سال سال ۱۴۰۲ به ۴۱۷ عنوان رسیده است‌.

وی ضمن اشاره به این‌ که از سال ۱۴۰۰ به دستور وزیر وقت، خرید کتاب به صورت حمایتی به عهده وزارتخانه فرهنگ و ارشاد واگذار و استان هیچ دخالتی در این امر ندارد، گفت: با توجه به این که ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پس از آن نیز نهاد کتابخانه‌های عمومی با همین هدف ایجاد شده، باز هم ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها خود را مکلف می‌دانند که برنامه‌های ترویجی در این راستا داشته باشند.

معاون فرهنگی اداره ارشاد استان با اشاره به این‌که در این راستا اقداماتی همچون تولید کتاب، صدور مجوز انتشارات و ساماندهی ناشران انجام شده است، گفت: البته با تغییر دولت، تفویض‌ها از استان‌ها گرفته شد و وزارت به صورت مستقیم این اقدامات مانند اعلام وصول‌ها را انجام می‌دهد.

وی ضمن بیان این‌ که حمایت کاغذ یارانه‌ای توسط وزارتخانه و خانه کتاب انجام می‌شود، گفت: خرید کتاب نیز از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به صورت مستقیم انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در کنار فعالیت‌های مناسبتی به غیر از هفته کتاب اقداماتی همچون رونمایی و معرفی کتاب و برپایی نمایشگاه‌های کتاب با حضور ناشران کشوری و استانی نیز در راستای فرهنگ کتاب و کتابخوانی انجام می‌شود.

دشتی خاطرنشان کرد: در حوزه ترویج فرهنگ کتاب نیز فعالیت‌هایی مانند اهدای کتاب با همکاری وزارتخانه انجام می‌شود.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای استان با اشاره به اقدامات حمایت از کتابفروشان از جمله مکاتبه با دارایی و مکاتباتی جهت کاهش هزینه‌های آب، برق و گاز، گفت: تربیت نویسنده با همکاری موسسات و تهیه خروجی کتب از این افراد از جمله اقدامات زیر بنایی دیگر استان است که برای آینده این حوزه می‌تواند موثر باشد.

دشتی در پایان به برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای کتابخوانی نیز اشاره کرد و گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به برنامه‌هایی مانند معرفی پایتخت کتاب ایران، روستاها و عشایر دوستدار کتاب، جام باشگاه‌های کتابخوانی و مروجان کتاب اشاره کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا